Specifická forma podnikání, jakou franchising bezesporu je, má svá jasně nastavená pravidla pro správné fungování. A to platí i pro vztahy, které upravuje franchisingová smlouva. Co vše obnáší a co z ní pro zúčastněné strany vyplývá?
Specifická forma podnikání, jakou franchising bezesporu je, má svá jasně nastavená pravidla pro správné fungování. A to platí i pro vztahy, které upravuje franchisingová smlouva. Co vše obnáší a co z ní pro zúčastněné strany vyplývá?
Základní vztah
Pojem franchising vychází z francouzského slova „franchise“, které lze přeložit jako výsada či privilegium. Zmíněná výsada vychází z propůjčení know-how a licence k používání jinému podnikateli. Z toho plyne rozdělení vztahů na vlastníka licence a jejího uživatele:
- Franšízant (uživatel licence) získá (za úplatu) nárok k využívání franšízorovy obchodní značky.
- Franšízor (vlastník licence) poskytuje licenci a vše, co je s ní spojené.
Franchisingová smlouva
Základní principy franchisingového obchodního vztahu jsou ošetřeny v rámci franšízingové smlouvy. Její obsah upravuje například následující:
- Jedinečným a jediným vlastníkem dané obchodní značky a její ochranné známky je pouze franšízor.
- Franšízant má v nájmu licenci na provozování a vede podnik pod jménem značky franšízora.
- Franšízant hradí náklady na provoz daného podniku a zároveň vyplácí franšízorovi podíl stanoveným smlouvou.
- Zda nastavuje ceny produktů franšízant, nebo jdou dány franšízorem.
Franchisingovou smlouvu dále upravuje obchodní zákoník. Tato smlouva, ale „nemá přesné zakotvení v českém právním řádu, a to ani po změnách, které přinesl nový občanský zákoník. Přesto však lze definovat pravidla, jimiž se řídí smlouvy upravující vztahy mezi poskytovateli franšízových licencí a jejich nabyvateli. V porovnání s předchozími lety lze pozorovat poměrně významný posun v tvorbě smluv a postavení obou stran obchodního vztahu – franšízora a franšízanta. Jak praxe ukazuje, dříve více užívaný způsob tzv. tvrdého franšízingu, kdy smlouvy byly často jednostranné ve prospěch franšízora, nejsou již v tuto chvíli dominantou.“ jak uvedla v rozhovoru pro Franchising.cz, poradkyně ze společnosti PROFIT system franchise services, Lenka Nováková.
Láká vás vlastní podnikání s pomocí vždy nablízku?
Pokud vás to neustále tahá ze židle a chcete začít něco budovat, ale zároveň na to nebýt sám, mrkněte, jak to chodí u nás v EXTÉRII a neváhejte případně kontaktovat country manažerku společnosti Ing. Beatu Filipí na tel. čísle +420 602 232 532, nebo vyplňte níže uvedený kontaktní formulář a my vám poskytneme podrobnější informace.
Přečtěte si další novinky o franšízové síti EXTÉRIA MARKET: